Wardrobe Breakdown – Color in Film Empowering on #percayaasadmotawh – Again???

From recent Percaya MV As’ad Motawh

After script breakdown, lets breaking down the wardrobe in details. Yes it is MV but still same concept on how to breaking it.

Selepas beberapa ketika menelaah skrip sebagai panduan, beberapa ketika menyiapkan ‘script breakdown’, jangan berangan benda dah settle. To own a good visual is not easy as ABC. Its time to wardrobe breakdown and still not easy as ABC. Which if you got powerful skill on editing, operating camera work and etc. None is valid untuk diperkotak katikkan.

Masih dalam bayangan yang creative for wardrobe breakdown which is you need to spend on :

• Emosi watak by scene
• Penggunaan warna untuk emosi
• Penggunaan warna wardrobe yang sesuai bagi setiap set design in a frame
• The characteristic of sebuah watak dalam cerita
• Tingkah laku semulajadi manusia dalam realiti kehidupan
• Kreativiti untuk penggunaan kesemua di atas untuk sebuah watak

Bagi konsep keseluruhan MV Percaya yang menggunakan green/blue screen which is korang kena bayangkan set yang plain,minimal macam dalam MV tu. Its all about a person finding his own which is a better version. Its kinda like an imagination of subject (As’ad) yang nampak few element subject sendiri (he got his own world) and additional concept and element of Korean Music Video.
Art Director

Penggunaan element wardrobe colour yang pop bagi mood ceria which he can be rather than spending time (visual of clock behind) to not being happy (face expression)

For some fact, you can break the rules to play with your own art element. Yang menurut visual di atas mungkin sepatutnya saya bermain dengan wardrobe yang lebih sesuai dengan face expression subject.

Best part of this project is, saya diberi kebebasan untuk fashion and styling, selain itu ialah ia bukannya penceritaan short film berdialog yang menimbulkan percakapan manusia di mana asal pemahamannya ialah sebuah cerita yang memerlukan lebih pemahaman standard hidup seorang manusia dan sebagainya.

Sebaliknya dalam MV ini, ialah permainan seni penceritaan imaginasi director, lagu dan yang berkenaan yang membawa permainan warna visual keseluruhan.

Berbalik pada script breakdown, way better proper kalau boleh sediakan head to toe breakdown scene by scene seperti gambar pertama di atas.

Monochromatic + minimal

‘Monochromatic’merujuk kepada penggunaan satu warna palette yang sama. So what if monochromatic in film?, masih merujuk maksud yang sama. What if monochromatic in fashion? Masih yang sama. Why the shoes in white?

“i failed to get green and my sense is white, so there is”

Emosi jahat memberontak, marah dan MERAH la jawapannya.

Merujuk pada imagination visual finding his better one boleh jadi element yang ‘futuristic’ which futurism somehow is related with movement and speed.

So here it is, types of garment + colour

Dan merujuk kepada subject is looking for his better version, pemahaman yang general tentang tujuan mencari itu mestilah divisualkan oleh kedua sebject itu.

BEFORE - Penggunaan turtle neck yang sekadar sarung tanpa pengemasan, outer layer yang ‘braggy’.

AFTER – Penggunaan turtle neck yang kemas dan coat untuk look yang lebih sharp.

Im using lots of turtle neck on As’ad, why? As a subject yang terlalu muda which is he requested not to be 17 in the MV and wanna something fresh, high end and matured. Im using turtle neck untuk penampakan yang lebih classy dan mewah di mana kebanyakan manusia yang mewah dan classy lebih berumur.

Till next time.


Disediakan oleh,
Justin Rahman
Art Director


What's next?