The Mise En Scene of ‘Percaya’ and the Layer of RM1 on As’ad Motawh

“Justin, ready, kite ade music video coming” - The Director. I was like, damnnnnnn!!! I got bombastic wardrobe in mind since MTAS Production ialah sebuah production house yang not really familiar di kalangan clothing label or brand yang besar (fashion industry) but then sebagai seorang beginner ‘Art Director’ , its time to break a leg.

Mise en scene mengaju kepada aspek pembikinan video dari aspek visual yang muncul di dalamnya dan artikel pendek tak berapa nak pendek ini ialah tentang salah satu mise en scene: kostum dan tatarias. Sekali lagi sebagai seorang beginner ‘Art Director’ di MTAS Production ialah, you cannot expect you hold specific job scope, inside, you the one who plan, and you the one to execute and together with one assistant (Syahida). Kesimpulan awal, saya wajibkan diri saya menjadi seorang yang multitasking in a way.

Fasa ‘pre production’ art director dan juga director bermula awal sebelum official bersama semua crew production. As I can claim, pukul 12 tengah malam masih melayan whatsapp director, Azfar Hamdii (24). The one who set specific to be A, I had to give A rather than B. Walaupun B is my taste, I cant argue. THAT’S THE BREAKING POINT TO BE A DIRECTOR. (APPLAUSE)

Jumping point to the project, I was brief by the director the concept of the music video and I was free to decide what and how As’ad Motawh gonna wear (as long the colour concept is there). The production design sepanjang pembikinan music video dijalankan oleh semua crew MTAS Production dan di assist oleh saya memandangkan im going to set the personality in frame secara serious (obviously tiada yang main-main dengan projek lain cuma lebih untuk projek mv pertama MTAS).

Secara rawak, kami cuma ada 14 hari sebelum hari kejadian dan 14 ‘total look with different wardrobe’ dan sebagai salah seorang ‘kaki selam’ (bundle) im gonna spend some for the project. Selain itu, 80% pembikinan ialah menggunakan ‘green and blue screen’ di mana dalam pemahaman yang sedia maklum u need to expertise do’s and don’ts when filming green and blue screen. Secara komersial u can’t let baju-baju bundle menguasai frame, it would be more powerful if MTAS Production boleh featured ‘high-end brand’ untuk music video ini. Dan fikir bagaimana nak explain to As’ad Motawh saya menggunakan helaian baju terpakai untuk

music video beliau. (Yelah of course kebanyakan artis very particular tentang helaian yang hinggap di badan mereka).

10 hari sebelum hari kejadian is concept presentation with recording label and As’ad, juga discussion with As’ad tentang what and how he should wear on the mv. Selesai itu, ialah sebuah beban lagi yang dihadap oleh saya sebagai ‘beginner stylist’, you had to think what suit on his body, type of garment, his taste on the styling and all, namun pada masa yang sama ialah haram untuk melupakan colour concept by the director.

Research and study – BOMMMM!!! 4 hari sebelum hari kejadian, I got Versace, Balmain, Damir Doma, Uniqlo, Y3 Adidas, Hilman Authentic, Off White, OAMC, Nerd Unit, Rizman Ruzaini to loan some piece for As’ad Motawh and its time for fitting session and this is the part I let him know ade beberapa helaian mix and match ialah helaian terpakai dari bundle longgok. Reaksi As’ad is unbelievable, the first word is “seriouslahhhhhh??? Seriouslah seringgit justin??? Kat mana????”, hembusan ku seperti hembusan naga menghembus lega. The tips is, whatever pieces you nak hinggapkan, you kena tahu the effect on someone personality.

Turtle neck dari Uniqlo Malaysia featuring blazer RM1

Kemeja putih RM1 featuring blazer from Balmain bernilai RM7800 dan belt RM1

Pokok pangkalnya, you present the taste. The music video is coming at the end of October. No worries on other elements of mise en scene. Can’t wait, goodluck MTAS.


Disediakan oleh,
Justin Rahman
Art Director


What's next?